9pack, 2012
video-loop, sequence 2 seconds, sound
original support: HD-video 25fps 1280x720p

 

Walter Mirtl

work less - produce more

six video-clips, HD 720p, 25fps, loop, sound, 2011 – 2012

In this videos, Walter Mirtl puts machine-like objects in the focus of attention. Most of them are computer generated. These objects are in constant, repetitive motion in space and partly in relation to each other. The Image-compositions are accompanied by a repetitive sound. This supports the rhythm of the action and creates a penetrating, machine-like environment. These extremely short movies are packed with a maximum of picture and sound information. The situations in the pictures are often caused by the exchange or the blending of two contrasting scenes. Scenes that have nothing to do with each other in the real world. The surreal method of image selection, processing, assembly and combination (i.e. the abrupt breaks), as well as the overlap, the motion of objects and sounds, creates enigmatic, mysterious and even threatening situations. These machines provide nothing in the traditional sense, and yet these clips are a tribute to their aesthetics, dynamics, strength and speed.

9pack.jpg

9pack
video-loop, 2012

-> play

Darkcell.jpg

Darkcell
video-loop, 2012

-> play

terreplusplus.jpg

Terre++
video-loop, 2012

-> play

cautionblckobj.jpg

caution[blckobj]
video-loop, 2012

-> play

Gas.jpg

Gas
video-loop, 2012

-> play

worklessproducemore.jpg

work less - produce more
video-loop, 2011

-> play

 

screening at:
10° PARATY EM FOCO - FESTIVAL INTERNACIONAL DE FOTOGRAFIA
DE 24 A 28 DE SETEMBRO DE 2014, Paraty, Rio de Janeiro, Brazil
Multimidia Em Foco / Multimedia In Focus
nominated by: LA HYDRA http://www.lahydra.com/

first presentation at the exhibition:
Es lebe die neue Maschinenkunst!
GALERIE IM MUSEUM NEUÖTTING, Ludwigstr. 12, D-84524 Neuötting, Germany, May 05 - June 17, 2012
http://www.neuoetting.de/
curated by: Petra Noll, Wien - http://www.kunstnoll.de/

 

In Walter Mirtls Videos stehen meist einzelne maschinenähnliche, zum Teil computerkreierte Gegenstände im Mittelpunkt des Geschehens. Diese Objekte sind in ständiger, sich wiederholender Bewegung im Raum und/oder zueinander begriffen. Die Bildsituationen werden von einem repetitiven Sound bzw. Geräuschen begleitet, die den Rhythmus der Handlung unterstützen und einen eindringlichen, maschinenhaften Klang erzeugen. In die extrem kurzen Filme ist jeweils ein Maximum an Bild- und Toninformation gepackt. Die Bildsituationen entstehen oft durch den Wechsel oder die Überblendung von zwei konträren Szenen, die real nichts miteinander zu tun haben. Die surreale Methode der Bildauswahl, -bearbeitung, - montage und -kombination, d.h. die abrupten Brüche, die Überschneidungen, die Bewegung der Objekte und die Geräusche – alles das schafft rätselhafte, geheimnisvolle, auch bedrohliche Situationen.
Bei Walter Mirtl jedenfalls leisten die Maschinen nichts im herkömmlichen Sinn – und dennoch sind diese Clips eine Hommage an deren Ästhetik, Dynamik, Kraft und Geschwindigkeit.

Petra Noll, 2012